برای راه اندازی خط تلفن اینترنتی از کجا شروع کنم؟

خط تلفن اینترنتی

چطور یک خط تلفن اینترنتی داشته باشم و از آن استفاده کنم؟ این پرتکرارترین سوالی است که ذهن مدیران کسب و کارها رو به خود مشغول کرده و زمان زیادی را برای دریافت پاسخ مناسب صرف تحقیق و پرس و جو می کنند. بر آن شدیم تا در ادامه این مقاله به طور شفاف و مشخص مراحل دریافت، راه اندازی و استفاده از سرویس خط تلفن اینترنتی را از صفر تا صد توضیح دهیم.

مرحله اول: انتخاب خط تلفن اینترنتی و اپراتور

خطوط تلفن اینترنتی توسط اپراتور های مختلفی ارائه می شوند. تمامی این اپراتورها دارای پروانه FCP از سازمان مقررات رادیویی بوده و بر اساس توانمندی های فنی و ساختاری اقدام به ارائه سرویس تلفن ثابت مبتنی بر IP می نمایند. فهرست کامل اپراتورهای ارائه دهنده خدمات تلفن اینترنتی را در اینجا ملاحظه کنید.

انتخاب اپراتور توسط هر یک از مشتریان بر اساس شرایط خاصی صورت می پذیرد. هر یک از اپراتورها برای ارائه سرویس و خدمات شرایط منحصر به فردی دارند و مشتریان می بایست با توجه به این دستور العمل ها اپراتور میزبان را انتخاب نمایند.

1- اینترنت مورد استفاده

اولین گام برای انتخاب هر یک از اپراتورها در اختیار داشتن بستر اینترنت مناسب از شرکت های ارائه دهنده است. بر اساس ابلاغیه سازمان تنظیم مقررات رادیویی تمامی اپراتورها برای ارائه خط تلفن اینترنتی بایستی از بستر شبکه داخلی خود استفاده نمایند. به عنوان مثال در صورتی که مشتری تمایل به استفاده از خطوط تلفن شاتل داشته باشد، بایستی حتما از اینترنت شاتل و اگر مشتری تمایل به استفاده از خطوط آسیاتک داشته باشد، بایستی حتما از اینترنت آسیاتک استفاده نماید. این موضوع در رابطه با تمامی اپراتورها صدق می کند.

برای استفاده از خطوط خانگی (قابلیت برقراری یک تماس همزمان) می بایست کاربر فعال یکی از طرح ها و یا بسته های اینترنت اپراتور مورد نظر خود باشید. در صورت استفاده از خطوط خانگی نیازی به داشتن IP Static نیست و صرفا با همان طرح یا بسته ی مورد نظر، امکان مکالمه را خواهید داشت.

برای استفاده از خطوط تجاری (با قابلیت برقراری 4 تماس یا بیشتر از طریق یک شماره) می بایست یکی از سرویس های وایرلس یا TD_LTE این اپراتور را در اختیار داشته باشید. بهترین بستر برای برقراری ارتباط از این طریق، راه اندازی لینک وایرلس اختصاصی و یا اشتراکی است اما در صورتی که قصد استفاده از حداکثر 6 کانال را داشته باشید، استفاده از مودم های TD_LTE مدل TF-i60 هم پیشنهاد می گردد.

2- انتخاب اپراتور بر اساس کد استان قابل ارائه

همانطور که در بخش های پیشین اشاره شد، زیر ساخت ها و توانمندی های هر اپراتور متفاوت است. بر همین اساس برخی اپراتورها شماره تلفن با کد تمامی استانها را ارائه می دهند (مانند آسیا تک و شاتل)، برخی تنها یه چند شهر اکتفا کرده (مانند پیشگامان و فناپ) و برخی هم در حال حاضر تنها امکان ارائه خطوط تلفن با پیش شماره استان تهران را در دستور کار دارند (مانند رسپینا). از همین رو یکی از نکات مهم در انتخاب اپراتور، امکان ارائه سرویس با پیش شماره شهر مورد نظر است.

3- انتخاب اپراتور بر اساس کیفیت سرویس دهی

اپراتورهای ارائه دهنده سرویس تلفن ثابت مبتنی بر IP بر اساس گستره ی فعالیت، خدمات پشتیبانی، میزان پایداری سیستم، تعرفه مکالمات، توانمدی های فنی، تنوع سرویس دهی و… رتبه بندی می گردند. این رتبه بندی بر اساس نظر مشتریان استفاده کننده از سرویس، نظر سازمان تنظیم مقررات رادیویی، بازخوردهای عموم مردم و همچنین رتبه بندی وبسایت تلینا تعیین می شود.

4- انتخاب شماره

خطوط تلفن اینترنتی دارای قالب استاندارد 8 رقم شماره به همراه کد استان هستند. به عنوان مثال 02191099000 که شماره تماس تلیناست از همین قالب پیروی میکند. در تمامی اپراتورهای ارائه دهنده سرویس خط تلفن اینترنتی کد استان به همراه چهار شماره اول ثابت و غیر قابل تغییر است. هر کدام از اپراتورها دارای سرشماره خاص و منحصر به فرد خود هستند. به عنوان مثال سرشماره خطوط آسیاتک 9101 و 9130، خطوط شاتل 9100 و 9132، خطوط پیشگامان 9109 و… ایجاد شده اند. به جز چهار شماره ابتدایی و کد استان که به صورت یکنواخت و یکسان ایجاد شده اند، چهار رقم انتهایی می توانند بصورت متغیر و با اعداد رند یا رندم مورد استفاده قرار گیرند.

شماره تماس های قابل ارائه هر یک از اپراتورها بر اساس میزان رند یا غیر رند بودن در هریک از گروههای طلایی، نقره ای، برنزی یا سرشماره های معمولی قرار می گیرند. به طور معمول تعرفه خطوط رندم یا سرشماره معمولی بین 100 الی 200 هزار تومان و خطوط رند تا 4 الی 5 میلیون تومان متغیر است.

5- انتخاب تعداد تماس همزمان

اصطلاح کانال یا تعداد تماس های همزمان در جایی بکار می رود که کاربران قصد استفاده برقراری چندین تماس همزمان از طریق یک شماره تماس را داشته باشند. به بیان ساده تر زمانی که یک مشترک بخواهد تنها با استفاده از یک شماره تلفن اینترنتی، 10 نفر یا بیشتر از پرسنل تماس های ورودی یا خروجی هم زمان داشته باشند، می بایست 10 کانال بر روی خط مورد نظر تهیه و فعال نماید. تعداد کانال نشان دهنده ظرفیت خط مورد استفاده است.

نکته ظرفیت کانال با تعداد داخلی متفاوت است. به عنوان مثال شاید مجموعه ای در حدود 50 اپراتور فعال داشته باشد اما به دلیل تعداد تماس های نه چندان زیاد، تعداد 10 تماس همزمان برای اینکار کفایت کند.

مرحله دوم: راه اندازی مرکز تلفن

دومین مرحله در راستای فعالسازی خطوط تلفن اینترنتی، پیاده سازی سیستم مرکز تلفن دیجیتال یا VoIP در محل مشترک است. مرکز تلفن VoIP به سیستمی گفته می شود که امکان مدیریت و کنترل تمامی تماس های ورودی و خروجی مجموعه را از طریق بستر شبکه و پنل تحت وب در اختیارتان قرار می دهد. از جمله امکانات سیستم مرکز تلفن VoIP به تلفن گویا، منشی خودکار، سیستم ضبط مکالمات، گزارش گیری تماس ها، صف های تماس، نظرسنجی اپراتور ها و … اشاره کرد.

تمامی خطوط تلفن اینترنتی برای برقراری ارتباط و پیاده سازی علاوه بر بستر اینترنت، نیازمند راه اندازی سیستم مرکز تلفن نیز هستند. مرکز تلفن در اینجا به عنوان همانند یک گوشی تلفن همراه هوشمند برای سیم کارت فعالیت میکند. همانطور که هیچ سیم کارتی به تنهایی و بدون گوشی تلفن همراه قابل استفاده نیستند، خطوط تلفن اینترنتی هم بدون راه اندازی سیستم مرکز تلفن قابل استفاده نیستند.

توضیحات تکمیلی در خصوص راه اندازی مرکز تلفن را در اینجا مشاهده کنید.

به مشاوره نیاز دارید؟

همکاران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *