مرکز تلفن سازمانی یا IP PBX چیست؟

مرکز تلفن سازمانی یا IP PBX چیست؟

در بلاگ 2019/10/31

مرکز تلفن سازمانی یا Private Branch Exchange به سیستمی گفته می شود که تمامی ارتباطات یک سازمان را مدیریت، هدایت و کنترل نماید. IP-PBX یا Hosted PBX یا Cloud PBX از انوع PBX به شمار می روند که در ادامه به آن می پردازیم.

احتمالا شما نیز تصاویری قدیمی در فیلم ها و یا مستندات دیده اید که در آن افرادی در مکانی شلوغ و پر از سیم نشسته اند و در حال ارتباط دهی تماس های مختلف با یکدیگر هستند. جالب است بدانید امروزه نیز همان اتفاقات و رویدادها به مراتب با حجم و اندازه ی بسیار بزرگتر در جریان است. PBX دقیقا همان کاری را انجام می دهد که افراد در سالهای بسیار دور به عنوان اپراتور وظیفه ی انجام آن را به عهده داشتند. PBX ها در سالیان اخیر با استفاده از بستر IP به جای زیر ساختهای مخابراتی امکانات بیشتری پیدا کرده اند و توانسته اند ارتباطات را تا حد بیشتری تسهیل نمایند.

PBX ها این امکان را به سازمان ها می دهند تا بتوانند به جای اینکه هر خط را در اختیار یک کاربر قرار دهند تا مکالمات برقرار شود، از خطوط به صورت اشتراکی استفاده و همچنین امکان برقراری تماس های تلفنی به صورت داخلی و بدون صرف هزینه مهیا گردد.

PBX مانند مراکز PSTN در مورد خطوط تلفن شهری فعالیت می کند. این سرویس به گونه ای طراحی شده است که همه کارمندان یک سازمان بدون نیاز به خرید مراکز تلفنی مستقل بتوانند از از سیستمی واحد با راه حل های سخت افزاری مانند تلفن های سانترال یا روش های نرم افزاری همانند سیستم ویپ استفاده کنند. به بیانی دیگر PBX ها یک شبکه تلفن خصوصی را ایجاد می کنند که خطوط تلفن از این طریق بین افراد به اشتراک گذاشته می شود.

IP PBX چیست؟

IP PBX در واقع همان PBX است با این وجه تمایز که به جای استفاده از خطوط آنالوگ، از زیر ساخت های شبکه برای برقراری تماس استفاده می کند. انتقال صدا در IP PBX صرفا بر اساس IP سیستم ها انجام می پذیرد و همانطور که می دانید این موضوع به وسیعتر شدن دایره خدمات و امکانات سیستم می افزاید. در این حالت مکالمات کیفیت به مراتب بالاتری به دست می آورند و ارتباطات تماما دیجیتال محور خواهد بود.

می توان گفت IP PBX همان PBX است، اما IP PBX سیستمی نرم افزاریست که بر روی سرور نصب می گردد و از زیرساخت شبکه برای برقراری ارتباطات استفاده می کند. به دلیل استفاده IP PBX از تکنولوژی VOIP امکان استفاده از چند خط محدود تلفن برای تمامی کاربران امکان پذیر است.

این روش نسبت به PBX معمولی بسیار منعطف تر است و امکانات بیشتری هم در اختیار کاربرانش قرار می دهد.

مرکز تماس ابری Hosted PBX چیست؟

مرکز تماس ابری به بیانی ساده همان امکانات IP PBX را در اختیار کاربران قرار می دهد با این تفاوت که تمامی خدمات توسط شرکت ارائه کننده بر روی فضای ابری میزبانی می شود. در Hosted PBX شرکت ارائه کننده سرویس وظیفه ی تامین سخت افزارها، نرم افزارها و همچنین نگهداری سیستم را به عهده می گیرد. مزیت استفاده از این روش هزینه پایین راه اندازی PBX است. همچنین در این حالت نیاز به دانش فنی جهت راه اندازی سرویس و مسائل مربوط به نگهداری آن وجود ندارد.

در حال حاضر Hosted PBX یکی از محبوب ترین سرویس ها و راهکارهای راه اندازی مراکز تلفنی ویپ در کل دنیا به شمار می رود به این دلیل که هزینه ها را کاهش می دهد و مشکلات PBX های سنتی را هم ندارد و در مدت زمان کوتاهی در اختیار مشترک قرار می گیرد.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.