شماره تلفن اینترنتی تا چه اندازه پایدار و قابل اطمینان است؟

شماره تلفن اینترنتی

شماره تلفن اینترنتی تا چه اندازه پایدار است؟ آیا امکان قطعی این سرویس وجود دارد؟ در صورت قطع شدن اینترنت همانند آنچه در آبان ماه 98 اتفاق افتاد چه بر سر شماره تلفن اینترنتی ما می آید؟ در صورت بروز هرگونه مشکل، راه حل چیست؟

موارد مطرح شده فوق برخی از نمونه سوالات مدیران کسب و کارهاست که تمایل به استفاده از خطوط تلفن اینترنتی دارند و به علت اهمیت بالای نقش خطوط تلفن در سازمان ها در هنگام راه اندازی سیستم ها مورد بررسی قرار می گیرد. در ادامه این یادداشت به بیان توضیحاتی در رابطه پایداری و کیفیت خطوط تلفن اینترنتی می پردازیم.

چه شرکت هایی شماره تلفن اینترنتی ارائه می دهند و از کجا مجوز گرفته اند؟

نسل جدید از خطوط تلفن ثابت که با عنوان تلفن اینترنتی شناخته می شوند، بر اساس مجوز FCP سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که در سال 94 به مجموعه های واجد شرایط اعطا گردید، قابلیت استفاده یافت و مورد بهره برداری قرار گرفت.

اپراتورهای FCP ها کدامند؟

ارتباطات ثابت با وام ‌واژه اف‌سی‌پی (به انگلیسی: FCP مخفف Fixed Communications Provider) ارائه سرویس‌های اینترنتی و ارتباطی ثابت است که مجوز آن توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) صادر می‌شود. این نوع شرکت‌ها مجازند در سطح کشوری سرویس‌های اینترنتی روی بسترهای فیبر نوری، ADSL، بی‌سیم (Wireless) و یا تی دی-ال تی ای را به کاربران خانگی و اداری ارایه کنند.

در تعریف پروانه FCP که مخفف Fixed Communications Provider است، آمده: ارایه هرگونه خدمت ارتباطی و انتقال داده بر بستر شبکه موضوع پروانه مستقل از فناوری از قبیل خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت، دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و خدمات مبتنی بر آن، توزیع و فروش پهنای باند اینترنت و انتقال و شبکه‌های اختصاصی، ارایه خدمات صوتی، تصویری، متنی و داده‌ای و انواع خدمات محتوایی و ارزش افزوده در چارچوب قوانین و مقررات جاری کشور.

بر این اساس دارندگان پروانه FCP می‌توانند بدون محدودیت تکنولوژی و با رعایت انحصار شبکه زیرساخت و شبکه‌های ماهواره‌ای، هرگونه سرویس مرتبط با اینترنت را در کشور ارائه کنند، همچنین پس از اتمام دوره انحصار اپراتور فیبرخانگی که پیش از این نیمه اول سال ۹۵ به پایان می‌رسید که به گفته وزیر ارتباطات در روز رونمایی از این مجوزها، زمان انحصار ایرانیان‌نت (اپراتور فیبرخانگی) تا سال ۹۹ تمدید شد، از آن پس شرکت‌های دارنده پروانه FCP مجاز خواهند بود شبکه فیبرنوری نیز ایجاد کرده و سرویس‌های مرتبط با این حوزه را ارایه دهند.

چه شرکت هایی در ایران دارای مجوز FCP هستند؟

در حال حاضر تعداد 17 شرکت موفق به دریافت مجوز FCP شده اند که بسیاری از آنها برای مردم مجموعه های شناخته شده ای هستند که پیشتر آنها را با نام شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت ISP می شناختیم.

  1. شرکت داده گستر عصر نوین (های وب)
  2. شرکت انتقال داده های ندا گستر صبا (صبا نت)
  3. شرکت گسترش ارتباطات مبنا
  4. شرکت پارسان لین ارتباطات (پارس آنلاین)
  5. گروه فناوری ارتباطات و اطلاعات شاتل
  6. شرکت انتقال داده های آسیاتک
  7. شرکت پیشگامان توسعه ارتباطات
  8. شرکت داده پردازی رسپینا
  9. شرکت توسعه فناوری ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ تلکام)
  10. شرکت حلما گستر خاورمیانه
  11. شرکت افرا نت
  12. شرکت رسانه مهر وطن
  13. شرکت داده پردازی فن آوا
  14. شرکت ارتباطات ثابت پارسیان
  15. شرکت لایزر
  16. شرکت ارتباطات فرزانگان پارس
  17. شرکت انتقال داده های رهام داتک

مجوز FCP بر چه اساس داده می شود؟

تمامی شرکت هایی که موفق به دریافت پروانه فعالیت از سازمان تنظیم مقررات رادیویی شده اند در ابتدا بر اساس توانمندی های سخت افزاری، نرم افزاری، زیرساختی، ارتباطی، فنی، انسانی، مالی و … مورد بررسی قرار گرفته اند. از این رو می توان اطمینان داشت که این شرکت ها امکان ارائه خدمات بر اساس نیازمندی های نهادهای نظارتی را دارا بوده و می بایست در ادامه رضایتمندی مشتریان را در دستور کار قرار دهند.

بر اساس دستور سازمان تنظیم مقررات شرکت های دارنده پروانه به طور میانگین در هر سال بایستی حداقل 5 درصد از امکانات زیرساختی و سرویس های مرتبط را توسعه دهند.

چه اسناد قانونی پیرو دریافت شماره تلفن اینترنتی در اختیار مشترک قرار می گیرد؟

تمامی متقاضیان دریافت شماره تلفن اینترنتی اعم از حقیقی و حقوقی به منظور فعالسازی و استفاده از خطوط تلفن می بایست در سامانه شاهکار سازمان تنظیم مقررات ثبت و تایید شوند. تایید افراد در سامانه شاهکار به منزله امکان استفاده از خدمات و سرویس های رایج دارای مجوز از سازمان تنظیم مقررات رادیویی است.

بعد از تایید افراد حقیقی و حقوقی در سامانه شاهکار و ثبت نام شماره تلفن اینترنتی، پیامکی از سوی CRA.ir ارسال و مشخصات سرویس و فرد یا شرکت در قالب یک پیام به شماره همراه متقاضی ارسال می گردد. دریافت این پیامک به منزله تایید پروسه ثبت نام و ثبت مالکیت سرویس به نام متقاضی در سازمان تنظیم مقررات رادیویی است.

ناگفته نماند متقاضیان دریافت سرویس از خود اپراتور نیز فرم قراردادی رسمی دریافت می نمایند که تمامی تعهدات طرفین در آن ذکر و آورده شده است. این قرارداد در دو نسخه آماده و برای مشترکین ارسال می گردد.

درصورت بروز هرگونه مشکل در دریافت سرویس و خدمات راه حل چیست؟

بنا به دستور مقامات عالی وزارت ارتباطات و در جهت افزایش رضایتمندی مشترکین خدمات ارتباطی، سامانه پاسخگویی 195 راه اندازی گردید. با راه اندازی این سامانه در سال 1392 تمامی افراد می توانند از طریق تماس با شماره تلفن 195، سامانه پیامکی 600195 و یا دسترسی به وبسایت www.195.ir نسبت به پیگیری درخواست ها یا ثبت شکایات خود اقدام نمایند.

مراحل ثبت درخواست در سامانه 195

  • ثبت درخواست از طریق یکی از روش های گفته شده و دریافت شناسه پیگیری
  • ارسال درخواست متقاضی به هر یک از زیر مجموعه های وزارت ارتباطات مانند اپراتورهای دارنده پروانه FCP، MNO، SERVCO، دفاتر خدمات پستی و …
  • ارسال درخواست به مرجع رسیدگی در واحدهای تخصصی یا سازمان بازرسی در صورت عدم دریافت پاسخ بعد از گذشت 14 روز
  • بررسی نهایی و صدور حکم توسط کمیته حل اختلاف

به مشاوره نیاز دارید؟

همکاران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

5 پاسخ

    1. ممنون از انتقادتون. جهت بازبینی در صف ویرایش فنی قرار گرفت. سپاس

  1. در مورد پایداری و کیفیت مطلبی ارائه نشد !!!!

    1. پایداری رو رگولاتوری باید گزارش بده آقای جهرمی 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *