فون واژه، تعریف جدیدی از شماره رند

فون واژه یا تل واژه

فون واژه یا تل واژه چیست؟

شاید شما هم مانند بسیاری ندانید که فون واژه چیست و چگونه می‌توان شماره فون واژه تهیه کرد.

در دنیای دیجیتالی امروز که هر شخص حداقل از یک دستگاه یا گجت هوشمند استفاده می‌کند، قابلیت شخصی‌سازی سرویس‌ها و ابزارها گزینه بسیار مهمی به شمار می‌رود. این اهمیت را در سیاست‌های شرکت‌های بزرگ هم می‌توان دید که روز به روز امکانات بیشتری در این زمینه برای کاربران خود فراهم می‌کنند، از قابلیت‌های شخصی سازی سیستم عامل‌ها گرفته تا جستجوهای اختصاصی که الگوریتم آنها بر اساس سلیقه و علاقه هر فرد تغییر می‌کند تا مرتبط‌ترین گزینه‌ها را برای او فراهم کند.

این موضوع در صنعت ارتباطات هم به شکل دیگری بروز پیدا می‌کند. مثالی از این موضوع شماره تلفن‌های شخصی‌سازی شده هستند که در بسیاری از کشورها رواج داشته و از آن‌ها استفاده می‌شود که Vanity Number نام گرفته و در ایران هم به «فون واژه» معروف شده‌اند.

فون واژه به انگلیسی: (Phoneword) که از آن با عنوان شماره رند اسمی، رند حروفی، شماره ترکیبی یا تلواژه هم یاد می‌شود، شماره تلفنی است که به جای اینکه با اعداد بیان شود با حروف بیان می‌شود. این نوع شماره‌ها از روی حروف مندرج بر روی دکمه‌های شماره گیر تلفن یا موبایل گرفته می‌شوند و به یادسپاری آنها بسیار راحت‌تر از به یاد سپردن یک شماره تلفن عددی است.

این متد در واقع بخشی از شماره تلفن شما را با حروف جایگزین می‌کند. چنین ترفندی بیشتر برای کسب و کارهای بزرگی که می‌خواهند شماره تلفن خود را کاملا شخصی‌سازی کرده تا برای کاربران به یاد ماندنی‌تر شده و به صورتی خاص‌تر جلوه کند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علت چاپ حروف بر روی دکمه‌های شماره گیر گوشیهای تلفن این است که در آمریکا، اروپا و همچنین ایران، بعضی افراد و شرکت‌ها به جای اینکه شماره تلفن خود را با عدد بیان نمایند، با حروف بیان نمایند.

در زمینه تجاری نیز تقریباً اکثر شرکتهای معروف جهان فون‌واژه دارند و مشتریان آنها به وسیله فون‌واژه با آنان سریعاً ارتباط برقرار می‌کنند. شرکت‌های همچون: اپل، گوگل، یاهو، تویوتا، سامسونگ و غیره دارای فون‌واژگانی ویژه خود هستند.

مثلا شماره تلفن سامسونگ در آمریکا 7267864Samsung و شماره تلفن اپل 1800 MYAPPLE است. حروفی که در این شماره تلفن‌ها وجود دارد هرکدام نمایانگر یک عدد است که با برگرداندن همه حروف به اعداد نظیر آن‌ها، شماره تلفن کامل به دست می‌آید. شاید بپرسید خوب چه استانداردی برای تبدیل حروف به شماره وجود دارد؟

پیشتر استاندارد مورد استفاده کشورهای مختلف برای این تبدیل متفاوت بود اما در چند سال اخیر یک استاندارد واحد برای فون واژه در نظر گرفته شده است. در واقع همان حروفی که روی تلفن‌های خانگی و موبایل‌های صفحه کلیددار استفاده شده و می‌شود، برای تبدیل حروف به شماره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش کار با فون واژه

با نگاه به گوشی تلفن رومیزی یا موبایل مشاهده می‌گردد که روی دکمه‌های ۲ تا ۹، حروف انگلیسی به ترتیب خاصی درج گردیده است. به تقریب، روی همه گوشی‌های تلفن که در سراسر جهان تولید می‌شود، همین حروف انگلیسی با همین ترتیب چاپ می‌شود. هیچ حرفی معادل ۰ و ۱ نمی‌شود و بنابراین ۰ و ۱ در فون‌واژه‌ها معادل هیچ حروفی نیست.

در شماره گیری فون واژه‌ها به جای هر حرف، عدد معادل آن در دکمه‌های تلفن مدنظر است، فارغ از اینکه آن حرف چندمین واژه روی دکمه باشد، بنابراین واژه ۴ حرفی برابر شماره ۴ رقمی و به همین ترتیب معادل‌سازی می‌شود.

در گوشیهای همراه کیبوردی (qwerty)، مثلاً مانند گوشیهای بلک بری یا نوکیا C3، می‌توان هنگام شماره گیری، با نگه داشتن دکمه Alt (واقع در سمت چپ و پایین صفحه کلید)، بخش حروفی فون واژه را تایپ کرد و گوشی شماره را به همان صورت می‌گیرد یعنی A و B و C را معادل ۲ در نظر می‌گیرد، D و E و F را معادل ۳، و به همین ترتیب تا آخر.

اخیراً در راستای خدمت رسانی بیشتر به مشترکان تلفن ثابت، شرکت مخابرات استان تهران، اقدام با ارائه سرویس فون واژه نموده است.

این امر به منظور تسهیل ارتباطات مشتریان، گسترش سرویسهای جدید مخابراتی و تأمین رضایت مشتریان و تحقق جامعه هوشمند اطلاعاتی و ارتباطی صورت گرفته است. طرح یاد شده در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا با استقبال چشمگیری روبرو بوده و اکثر شرکتها و سازمانهای صاحب نام سعی در استفاده از این سرویس جهت ارائه کالا، خدمات و برند تجاری خود در بازار رقابتی دارند. شرکت مخابرات استان تهران نیز طرح فون واژه را با انجام مطالعات تطبیقی و کارشناسی با توجه به شرایط فرهنگی، سیاسی و … به شکل بومی طراحی و نسبت به واگذاری اقدام نموده است.

در برخی کشورها، از جمله آمریکا، کانادا، استرالیا و … آژانسهای تاکسی از این شماره برای شماره‌های تجاری خود برای مشتریان استفاده می‌کنند تا مشتریانشان شماره تماس آنها را هرگز از یاد نبرند.

تاکسی: 8294 فون واژه TAXI می‌باشد.

بر طبق استاندارد، چیدمان استاندارد حروف روی دکمه‌های تلفن، این عدد معادل کلمه TAXI می‌باشد.

T=8, A=2, X=9, I=4

استفاده از این روش در ایران هم تا حدودی رواج دارد و برخی شرکت‌ها برای شخصی‌سازی شماره تماس‌های خود از آن استفاده کرده‌اند. بگذارید برای اینکه با طرز کار فون واژه بیشتر آشنا شوید از یک مثال استفاده کنیم. مثلا شماره تلفن printer را درنظر بگیرید. اگر حروف آن را به اعداد تبدیل کنیم شماره تلفن 09127746837 به دست می‌آید. در واقع مالک این شماره با استفاده از فون واژه کاری می‌کند که به خاطرسپاری شماره تماسش آسانتر شده و از شماره تلفن‌های دیگری که با 0912 شروع شده متمایز شود.

مزایای استفاده از چنین سرویسی را در به یادسپاری آسان‌تر شماره‌ها توصیف می‌کند ضمن آنکه می‌توانید با هزینه کمتری نسبت به خرید یک شماره یا سیم کارت رند، فون واژه داشته باشید.

با همه این تفاسیر، فون واژه را می‌توان یک مسیر تبلیغاتی برای صاحبان کسب و کار و تجارت در نظر گرفت که می‌تواند جایگزین متد انتخاب شماره تماس‌های رند شده یا در کنار آن مورد استفاده قرار بگیرد. تا به اینجا این متد چندان در میان صاحبان مشاغل فراگیر نشده و ناشناخته مانده است و باید دید که این روش در آینده در کشور ما چه مسیری را طی می‌کند.

ما در تلینا با ارائه تمامی شماره های موجود در ایران از جمله سیپ ترانک مخابرات، سیپ ترانک با پیش شماره 9، شماره های 4 رقمی ملی، شماره های تول فری و شماره های هوشمند IN در کنار شما هستیم.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا آینده‌ای برای فون واژه در ایران متصور هستید؟ دیدگاه و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

به مشاوره نیاز دارید؟

همکاران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

2 پاسخ

  1. با سلام و وقت بخیر
    مقدمه :
    ابداع کننده و اولین شخصی که از فون واژه جهت به یاد سپاری شماره تماس شرکتش استفاده کرد ویلیام الکساندر بود . وی با زیرکی و تیزهوشی در سال 1980 میلادی در ایالات متحده ، شماره شرکتش را با حروف اعلام کرد و ضمن متمائز کردن خود با رقبا باعث رونق در کسب و کارش نیز شده بود . همچنانکه در متن بالا خواندید ، بعدها شرکتهای بزرگ بدلیل فراموش نشدن و به یاد سپاری آسان تر شماره تماس خود ، استفاده از فون واژه را جهت سرعت بخشیدن ارتباط مشتریان و مخاطبین خود رواج دادند ، بصورتیکه در حال حاضر هزاران فون واژه فعال در سراسر دنیا در دسترس همگان میباشد .

    به هر حال ما کشورهای در حال توسعه و به اصطلاح جهان سومی ، چه بخواهیم و چه نخواهیم در استفاده از تکنولوژی یا ایده های جذاب ، دنباله رو کشورهای پیشرفته بوده ایم و آنروز دیر یا زود فرا خواهد رسید که شاهد استفاده چشمگیر از فون واژه در تماس با اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکتهای بزرگ خواهیم بود و پیش بینی بنده از بازار آینده رونق و تعالی فون واژه هاست . بگذارید مثالی بزنم : در گذشته نزدیک ، جهت جستجوی شماره تماس افراد ، شرکت ها و سازمانها با 118 تماس می گرفتیم و بعد از پیدایش اینترنت و به لطف موتورهای جستجو همانند گوگل سازمان 118 بسیار کمرنگ تر از قبل شده و عوام جامعه از موتورهای جستجو یاری میجویند . بنظر بنده نسل بعدی جهت ارتباط سریع با شرکتها و سازمانها فون واژه است ، بصورتیکه دیگر احتیاجی به جستجو در گوگل و یاهو و امثالهم را کاملا از بین برده و یا کمرنگ میکند . جهت آشنایی عموم مردم جامعه و رونق گرفتن فون واژه فقط کافیست ، شرکتی برند و بزرگ با تهیه فون واژه معادل برند خود ، تبلیغاتی وسیع انجام داده تا سیلی عظیم از جامعه اعم از افراد و اشخاص ، شرکتها ، سازمانها و ارگانها ترغیب شده تا به وفوور شاهد استفاده از فون واژه در ایران عزیز باشیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *