یکپارچه سازی مرکز تلفن ابری با سی آر ام ابری چگونه است؟

یکپارچه سازی

در دنیای تکنولوژی و صفر و یک ها اصطلاح رایجی به کار می رود که مضمون آن این است “هیچ نرم افزاری نباید یک جزیره باشد”. این اصطلاح به آن اشاره دارد که هیچ بخش نرم افزاری و سیستمی نباید بصورت مجزا از سیستم واحد سازمان فعالیت کنند. سیستم های نرم افزاری و سازمانی هنگامی میتوانند مفید به فایده واقع شوند که با سایر بخش ها ارتباط و تعامل مناسبی داشته باشند. یکپارچه سازی سیستم های سازمانی در کسب و کارهای امروزه به یک ضرورت تبدیل شده و مدیران IT سازمان ها در پی رسیدن به آن می کوشند و بسیار از زبان آنها اصطلاح integration را می شنویم.

رویه شکل گرفته در سازمان ها پیرامون موضوع یکپارچه سازی رویکرد های مختلفی را در سازمان ها به وجود آورده که هر یک از این رویکردها بر اساس سطح دانش و بلوغ مدیران سازمانی شکل گرفته است. ناگفته نماند که تعامل بین سیستم های نرم افزاری و اطلاعاتی تنها مربوط به انتقال صفر و یک ها نیست. پیاده سازی فرآیندهای سازمانی وابسته به تعامل سیستم هایی نرم افزاری و اطلاعاتی است که هر یک از آنها در زمان و فناوری مختص به خود تولید شده اند. براساس آنچه گفته شد ایجاد اتوماسیون سازمانی منوط به انعطاف پذیری هر یک از سیستم های مورد استفاده است.

انواع استراتژی یکپارچه سازی سیستم ها

به منظور یکپارچه سازی سیستم های نرم افزاری و اطلاعاتی سازمان ها دو رویکرد مشخص وجود دارد که در ادامه به بیان آنها می پردازیم.

یکپارچه سازی بر اساس بهره گیری از سیستمی واحد

در این روش تمامی سیستم هایی که تا به امروز به صورت جزیره ای مورد استفاده قرار داشتند کنار گذاشته شده و از سیستمی یکدست و واحد که در اصطلاح فناوری با نام سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی Enterprise resource planning یا (ERP) شناخته می شود استفاده نماییم. اما استفاده از چنین سیستمی که برای تمام سازمان ها کارایی و اثر بخشی داشته و تمامی نیازهای آنها را مرتفع سازد چندان کار ساده ای نیست. از سوی دیگر در بسیاری از سازمانها و کسب و کارها مشکلاتی وجود دارد که امکان استفاده و بهره مندی از چنین سیستمی را نمی دهد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

گران بودن راه اندازی چنین سیستمی

راه اندازی و اجرای سیستم ERP هزینه های پیدا و پنهان بسیاری برای تمامی سازمان ها دارد. هزینه اجرای این سیستم در شرایط کنونی و به طور حداقلی 100 میلیون تومان تمام خواهد شد، اما این تمام هزینه های صرف شده نیست. هزینه های آموزش، سفارسی سازی و … را هم به مبلغ فوق اضافه نمایید.

ایجاد روند فرسایشی در عملکرد پرسنل

اجرای سیستم ERP به دلیل ایجاد تغییرات همه جانبه در تمامی بخش ها موجب کاهش بهره وری در عملکرد پرسنل شده و مادامی که فرهنگ استفاده از این سیستم در سازمان نهادینه نشود اجرای چنین پروژه هایی در کسب و کارها با شکست مواجه می گردد. از سوی دیگر  کارمندانی که تا پیش از این از سیستم های تخصصی مربوط به هر بخش استفاده کرده اند مانند سیستم حسابداری، انبار، فروش و… در برابر تغییرات مقاومت کرده و اثر بخشی آن را از بین می برند.

پیچیدگی اجرای فرآیندهای سازمان

مهم ترین بخش در اجرای مناسب سیستم ERP مربوط به تعریف فرآیندهای سازمان است به گونه ای که این فرآیندها تمامی بخش ها از جمله بازرگانی، مالی، انبار، منابع انسانی و … را در برگیرد. از آنجایی که هر یک از این واحدها به تنهایی فرآیندها و برنامه های متفاوتی را پیگیری می کنند ایجاد سیستمی که بتواند بصورت جز به کل همه قسمت ها را تحت پوشش درآورد کار بسیار دشواری به نظر می رسد. امروزه شاهد آن هستیم که تنها سازمان های بزرگ که خود دارای بخش برنامه ریزی منابع سازمانی هستند و پیوسته بر روی آن زمان صرف می کنند، شانس موفقیت بیشتری در دستیابی به اهدافشان دارند.

یکپارچه سازی بر اساس تعامل پذیری سیستم ها

همانطور که می دانید ارتباط سیستم های مورد استفاده در سازمان اهمیت زیادی دارد اما آن چه از آن مهم تر است تعامل و انعطاف پذیری بین سازمانی است. این بدان خاطر است که تنوع فناوری های بکار رفته در سازمان های مختلف از تنوع فناوری های بکار رفته در سیستم های داخلی سازمان بیشتر است. در شرایط و اوضاع کنونی سازمان ها نیاز دارند تا از طریق ارتباط با سرویس های مختلف یکدیگر به تبادل اطلاعات بپردازند. تعامل پذیری سیستمی به مدیران سازمان این امکان را می دهد تا در جایی که نیاز است نسبت به برقراری ارتباطات یکپارچه بین سیستم های مختلف اقدام کنند. استفاده از این روش برای مدیران مزایای زیادی به همراه دارد.

کاهش هزینه ها

سازمانهایی که از روش تعامل پذیری سیستم ها به منظور یکپارچه سازی سازمان استفاده می کنند هزینه های به مراتب کمتری را نسبت به گروه اول پرداخت می کنند. در این روش هر بخش بنا بر نوع نیاز و خواسته ها اقدام به تهیه محصول مد نظر می کند و سرویس مورد نظر می تواند از بین طیف وسیعی از محصولات و سرویس های موجود انتخاب شود. وجود تنوع در سرویس ها موجب ایجاد فضای رقابتی و کاهش هزینه های تمام شده می گردد. به عنوان مثال در صورتی که بخش بازرگانی قصد تهیه سی آر ام ابری داشته باشد، انجام بررسی و استعلام قیمت چندان کار دشواری نیست و از بین شرکت های ارائه دهنده سرویس سی آر ام ابری، می توان اقدام به تهیه محصول نمود.

تخصص محور بودن سرویس ها

نرم افزارهایی که بر اساس نیاز هر بخش تهیه و تدوین شده اند تمامی نیازهای ریز و درشت هر قسمت را پوشش می دهند و به همین دلیل مدیران میانی سازمان ها از آن استقبال می کنند. به عنوان مثال هر یک از نرم افزارهای حسابداری که تا امروز وارد بازار فروش شده اند، کلیه نیازهای مدیران مالی و حسابرسی را بررسی کرده و بر اساس درخواستهای موجود سیستم را ارتقا داده اند. این مثال در رابطه با شرکت های ارائه دهنده مرکز تلفن ابری، سی آر ام ابری، انبار داری منابع انسانی و … نیز صدق می کند. هر یک از شرکت های ارائه دهنده این سرویس ها به طور تخصصی در زمینه کاری خود به اشراف کامل اطلاعاتی دست پیداکرده اند، از این رو می توانند سطح کیفی بالاتری نسبت به سیستم های ERP در اختیار قرار دهند.

افزایش امنیت

در دیگاه تعاملی سیستم ها هر بخش با حفظ حریم و رعایت ضوابط به انجام امور می پردازد. به عنوان مثال اطلاعات مالی سازمان در همان بخش نگهداری و حراست می شود و تنها مواردی که مورد نیاز سایر بخش هاست از طریق لینک ارتباطی به اشتراک گذاشته می گردد. این رویکرد باعث افزایش امنیت داده ها و اطلاعات شده و در صورت بروز هرگونه مشکل، ردیابی ایرادات را آسان می سازد.

سیستم های تعامل پذیر از چه طریق با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند؟

وب سرویس (API)

وب سرویس به برنامه ای گفته می شود که از طریق بستر وب امکان ارسال دستورات و دریافت نتایج درخواست ها را محیا می سازد. اساس کار وبسرویس ها بدین شکل است که برنامه همواره منتظر شنیدن دستورات از سمت سرور مورد نظر است تا بعد از دریافت نخستین پاسخ، بر اساس سناریو و الگوریتم مشخص شده نسبت به اقدام یا انجام کاری مشخص رفتار کند و نتیجه را به درخواست کننده اعلام نماید.

وب سرویس را می توان به عنوان قسمتی از ساختار یک برنامه در نظر داشت که به وسیله پروتکل های تحت وب و بی نیاز از برنامه خارجی به برقراری ارتباط می پردازند. پلتفرم ابتدایی وبسرویس ها بر روی http , xml توسعه یافته است.

ویژگی وب سرویس ها در چیست؟

فناوری به کار رفته در وب سرویس با توجه به ساختار XML قابلیت به کار گیری در همه زبان های برنامه نویسی را دارند و این موضوع به کاربران این امکان را می دهد تا در صورتی که از برنامه هایی با زبان های برنامه نویسی متفاوت استفاده می کنند، بدون تغییر در زبان برنامه نویسی به برقراری ارتباط بپردازند.

با توجه به توضیحات داده شده باید گفت پلتفرم XML وابستگی به سیستم عامل مورد استفاده را هم از بین میبرد و کاربران با هر سیستم عاملی امکان ارسال و دریافت پیام از این طریق را خواهند داشت. از دیگر مزایای وب سرویس ها سهولت و راحتی در انجام کار با آن است به گونه ای که کاربران و برنامه نویسان مبتدی هم می توانند از آن استفاده کنند. معمولا وبسرویس ها دارای دستورالعمل های مشخص و ساده ای هستند که توسط برنامه نویسان ایجاد و در اختیار عموم افراد قرار میگیرند.

وبسرویس مرکز تلفنی ابری تلینا چگونه کار می کند؟

سرویس SEA یا Simotel Event API در واقع مجموعه سرویس هایی هستند که توسط CRM و یا هر سیستم دیگری که درخواست فراخوان اطلاعات و رویدادها را دارد با فرمت های مختلف ایجاد شده است. برای ارسال رویدادها آدرس سرویس CRM در منوی تنظیمات ثبت می گردد و از آن پس تمامی رویدادها با فراخوانی سرویس SEA به CRM ارسال می گردد.

انواع رویدادهای قابل ارسال در مرکز تلفن ابری تلینا

  • NewState
  • Transfer
  • IncomingCall
  • OutgoingCall
  • ExtenAdded
  • ExtenRemoved
  • CDR
  • دانلود فایل صوتی
  • افزودن اپراتور به صف
  • حذف اپراتور از صف
  • ورود به زمان استراحت
  • خروج از زمان استراحت
  • افزودن فایل آوا برای تماس خودکا
  • افزودن کمپین
  • ویرایش کمپین
  • حذف کمپین
  • ایجاد تماس دو طرفه
  • کامپوننت API ها

مهمترین مزایای استفاده از وب سرویس مرکز تلفن ابری تلینا

یکپارچه سازی تمامی بخش ها به بکدیگر

بهره مندی از امکانات مرکز تماس در سایر سیستم ها

ایجاد راهکارهای جدید و بهینه در جهت رشد کسب و کار از طریق یکپاچه سازی ایجاد کسب و کارهای جدید همچون دفتر کار مجازی، سامانه های تماس امن و …

از بین بردن موقعیت جغرافیایی از طریق ارتباط با اپلیکیشن تماس

علی هوشمند مقدم
دانشجوی فناوری اطلاعات هستم و نزدیک به ۹ ساله در اینترنت مشغول به فعالیت هستم. با سئو کار حرفه‌ای خودمو شروع کردم و چهار سال سردبیر بودم. با تغییرات سئو من هم به بازاریابی درون‌گرا علاقه‌مند شدم. در حال حاضر تمام تمرکزم بر روی یادگیری مباحث بازاریابی درون‌گراست.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.