مزایا و معایب شماره تلفن مجازی برای کسب و کارها

شماره تلفن مجازی

شماره تلفن مجازی اصطلاحی است که این روزها با ورود فناوری های جدید در بخش های مختلف زندگی و کسب و کار زیاد به آن برخورد می کنیم. به دلیل گستردگی کاربرد این اصطلاح در بخش های مختلف و برای پیشگیری از هر گونه پراکندگی ذهنی خوانندگان این یادداشت، صرفا بررسی ابعاد ساختاری شماره تلفن مجازی در کسب و کارها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در ادامه همراه ما باشید.

شماره تلفن مجازی چیست؟

این روزها کسب و کارهای آنلاین با محبوبیت بیشتری از سوی مشتریان روبرو شده اند و حتی آن دسته از افراد که پیشتر علاقه و اعتمادی به استفاده از محصولات و خدمات ایشان نداشتند، تغییر رویه داده اند. بر اساس آخرین آمارها بین 22 تا 32 هزار کسب و کار آنلاین هم اکنون در کشور فعالیت دارند که بسیاری از آنها به صورت کشوری به ارائه خدمات می پردازند. برخی از صاحبان کسب و کارها که در شهری غیر از تهران فعالیت می کنند مایل اند تا با داشتن خط تلفن تهران و ارائه آن به مشتریان، وجه سراسری بودن را به فعالیشان ببخشند.

اما همانطور که می دانید داشتن یک شماره تماس مخابراتی از تهران در حالی که خود شهروندان هم با مشکلاتی نظیر پر بودن پورت های مخابراتی مواجه هستند کار ساده ای نیست. در کنار مشکلات ارائه سرویس از سوی مخابرات، نداشتن مکان مناسب برای دریافت سرخط و رفت و آمد به دفتر امور مشترکین و … را هم اضافه کنید.

نیاز به ارائه خطوط تلفن تهران باعث شد تا شرکت هایی به فکر راه حل این موضوع باشند. نتیجه آنکه این شرکت ها با دریافت خط 4 یا 5 رقمی از مخابرات و فعالسازی بر روی سرورهای داخلی شرکت اقدام به ارائه سرویس نمودند.

خطوط 4 یا 5 رقمی مخابرات این امکان را به کاربران می دهند تا تعداد شماره های باقی مانده تا 8 رقم را در شبکه داخلی خود تولید و با حفظ سرشماره اصلی از آن شماره 8 رقمی به عنوان شماره مستقل استفاده کنند. به عنوان مثال در صورتی که سرشماره دریافتی از مخابرات 02144565 باشد، امکان تولید شماره از 02144565000 تا 02144565999 امکان پذیر است. در اصلاح به این شماره ها، شماره تلفن مجازی گفته می شود.

نحوه کارکرد شماره تلفن مجازی به چه شکل است؟

بعد از انجام اقدامات لازم برای دریافت این خطوط مبلغی به صورت ماهانه یا سالانه بر حسب توافق به شرکت ارائه دهنده سرویس پرداخت می گردد و ایشان از طریق سیستم انتقال تماس (دایورت) تمامی تماس های ورودی را به شماره دلخواه فورواد می کنند.

مزایای راه اندازی شماره تلفن مجازی چیست؟

در ادامه به بیان برخی از مزایای این سرویس می پردازیم.

دوری از چالش های واگذاری خط مخابراتی

به دلیل دریافت سرویس از شرکت های خصوصی، مدیران مجموعه ها درگیر مشکلات مراجعه حضوری، ارائه مدارک و رفت و آمدهای پی در پی نیستند و احتمالا بصورت غیر حضوری سرویس در اختیار قرار میگیرد. همچنین به علت عدم نیاز به مکان خاص برای دریافت خط، دغدغه ای از این بابت نیز وجود ندارد.

سهولت در استفاده

به دلیل انجام تنظیمات خطوط توسط شرکت ارائه دهنده سرویس مبنی بر هدایت تماس به سمت شماره تماس مورد نظر، می توانید تماس ها را بر روی شماره های مختلفی همچون موبایل یا ثابت دریافت کنید.

مشکلات استفاده از شماره تلفن مجازی چیست؟

این شرکت ها با اجاره هریک از خطوط تولید شده به اشخاص متقاضی خط تلفن تهران به نحوی توانستند گره از کار کسب و کارهای آنلاین بردارند. اما پیاده سازی این سیستم به روش گفته شده خالی از ایراد هم نبود.

نداشتن مالکیت برای خط دریافتی

همانطور که گفته شد، بر اساس قرارداد منعقد شده فی ما بین مخابرات و شرکت ارائه دهنده، این خطوط رسما در اختیار و به نام مجموعه سرویس دهنده قرار دارد و در تمام سازمان های دولتی و رسمی کشور دارنده سرشماره را به عنوان مالک واقعی خط در نظر می گیرند.

مورد بعدی آن است که به دلیل نداشتن مالکیت بر خط در صورتی که به هر علت امکان ادامه سرویس توسط آن شرکت مقدور و محیا نباشد و یا شرایطی پیشنهاد شود که مورد رضایت سرویس گیرنده نیست، شماره ارائه شده تخلیه و از مشترک سلب امتیاز می گردد. این موضوع به راحتی می تواند موجبات بروز خسارات مادی و معنوی را برای مدیران مجموعه ها فراهم آورد به دلیل اینکه بر روی شماره دریافتی تبلیغات انجام شده و مشتریان از این طریق با آنها ارتباط برقرار می کنند.

نداشتن تماس خروجی

به دلایل زیادی که هم جنبه امنیتی و هم جنبه فتی و تکنیکال دارند، شرکت های ارائه دهنده این سرویس امکان برقراری تماس های خروجی از طریق شماره تلفن مجازی را به مشترکین ارائه نمی دهند و کاربران استفاده کننده از این سیستم تنها قادر به دریافت تماس های ورودی بر روی خط تلفن دلخواه خود هستند. حال در نظر بگیرید برای ارتباط با مشتریان نتوانید از طریق تلفن ثابت ثبت شده در سایت اقدام کنید، قطعا مشکلاتی برای شما ایجاد خواهد شد.

عیان بودن سرشماره های مجازی

در ابتدای راه اندازی چنین سیستمی استقبال بسیار زیادی از آنها صورت گرفت و این به دلیل وجود خلاهای فناورانه و جدید بودن این سیستم بود. اما بعد از گذشت زمان و همه گیری استفاده کننده گان، مشتریان مجموعه ها با دیده تردید به این شماره تماس ها و وجود خارجی کسب و کارها نگریستند. یکی از مهم ترین چالش ها بعد از همه گیری سیستم، استفاده همه مشترکین از یک سرشماره مشخص که عموما با کد 2 شروع شده است.

عدم نمایش تماس گیرنده

بعد از برقراری تماس با شماره مشترک در ابتدا تماس بر روی مرکز تلفن شرکت ارائه دهنده دریافت و به اصطلاح لاگ می اندازد سپس از همان طریق با شماره موبایل یا ثابت مشترک تماس برقرار شده و مخاطب تماس به مشترک متصل می گردد. انجام فرآیند ذکر شده باعث می شود تا شماره تماس مخاطب برای مشترک به نمایش درنیاید و تنها سرشماره شرکت به مشترک نمایش داده شود.

پرداخت هزینه های دایورت

به دلیل انتقال تماس بر روی شماره مورد نظر مشترک، ماهانه هزینه ای مطابق با مدت زمان مکالمه از مشترک دریافت میگردد. به بیان دیگر مشترک بابت هر تماس ورودی به اندازه مدت زمان مکالمه هزینه تماس ها را پرداخت می کند.

نامناسب برای کسب و کارهای غیر انفرادی

دریافت شماره تلفن مجازی تنها برای افراد و کسب و کارهایی مناسب است که تعداد افراد استفاده کننده یا پاسخگوی تلفن محدود به معدودی از افراد باشد. به عنوان مثال اگر شما نیاز به داشتن امکانات بیشتر و پاسخگویی از طریق چند یا ده ها نفر اپراتور هستیند، این سیستم کارایی نخواهد داشت. عموم افراد بهره مند از این خطوط به صورت محدود و در مقیاس حداکتر دو تا سه نفر اپراتور پاسخگو به فعالیتشان ادامه می دهند.

به مشاوره نیاز دارید؟

همکاران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *